Diagnosztikus mérés a Szolnoki Tankerületi Központ intézményeiben-próbamérés
2018.10.17. (9-11 óráig)
humán eredményének elemzése, tapasztalatok levonása
Az osztály összetétele:
22 fő, 1 diák magántanulói státusza folyamatban
SNI: 3 tanuló (1 tanuló nem vett részt a mérésen)
BTMN: 7 tanuló
2 tanuló szakértői vizsgálat iránti kérelme folyamatban
Narancssárgával jelölve a BTMN, SNI tanulók száma.
SZÁZALÉKOS ELOSZLÁS
| 7 |
| 6 |
Darab
| 1 |
| 2 |
| 1 | 1 |
| 2 | 2 |
| 2 | 2 |
| 3 |
| 2 |
| 0 | 0 |
80-100% 75-79% 70-74% 65-69% 60-64% 56-59% 0-55%
75% fölött 13 tanuló teljesített, 3 tanuló BTMN, SNI státuszú.
75% alatt teljesítő diákok SNI, BTMN tanulók, kivéve egy diákot, aki ebben a tanévben érkezett iskolánkba, tanulási nehézségekre utaló jeleket mutat, így felterjesztése megtörtént a Jász-Nagykun-Szolnok megyei Pedagógiai Szakszolgálathoz.
Diagnosztikus mérés 2018/2019 Humán
| 57% |
| 60% |
| 60% |
| 61% |
| 63% |
| 65% |
| 68% |
| 74% |
| 75% |
| 76% |
| 76% |
| 78% |
| 78% |
| 79% |
| 82% |
| 83% |
| 85% |
| 85% |
| 88% |
| 90% |
| 93% |
Százalékos eloszlás
8
7
6
5
4
3
2
1
0
7
6
3
| 2 | 2 |
1
0
80-100% 75-79% 70-74% 65-69% 60-64% 56-59% 0-55%
| Diagnosztikus mérés 2018/2019 | Humán | |||||||||||||||||||||||||||
| Átlag és a maximum eltérés | ||||||||||||||||||||||||||||
| 1,40 | ||||||||||||||||||||||||||||
| 1,20 | ||||||||||||||||||||||||||||
| 1,00 | ||||||||||||||||||||||||||||
| 0,80 | ||||||||||||||||||||||||||||
| 0,60 | ||||||||||||||||||||||||||||
| 0,40 | ||||||||||||||||||||||||||||
| 0,20 | ||||||||||||||||||||||||||||
| 0,00 | ||||||||||||||||||||||||||||
| 1 | 3 | 5 | 7 | 9 | 11 | 13 | 15 | 17 | 19 | 21 | 23 | 25 | 27 | 29 | 31 | 33 | 35 | 37 | 39 | 41 | 43 | 45 | 47 | 49 | 51 | 53 | 55 | 57 |
A fenti diagram szerint a következő feladatok sikertelenek osztályszinten:
1b A másolás pontossága
Hiba: A tanulók többsége nem pontosan másol.
Okok:
Mivel alsó tagozaton rendszeresen végeztek másolási feladatokat, elsődleges ok a figyelemtartás.
Ezen kívül a vizuális észlelés zavara, figyelmetlen önellenőrzés áll a háttérben.
Feladatok:
Minden pedagógusnak:
- pontos önellenőrzés megkövetelése, fejlesztése
- részképességek fejlesztése
- motiváció, írásbeli munkák igényességére nevelés
- figyelem fejlesztése
3aA Szövegértés: Karikázd be a szereplők betűjelét, akiről olvastál, húzd át azokét, akikről nem!
Hiba: A gyerekek többsége nem húzta át azokat, akikről nem olvasott.
Okok:
Diagnosztikus mérés 2018/2019 Humán
-Felületesen olvassák el a tanulók az utasítást.
-Tankönyvekben, munkafüzetekben ilyen típusú feladat nem jellemző. -Az utasítás nem egyértelmű, túl hosszú minimumszintnek. Feladatok:
Minden pedagógusnak:
-figyelem fejlesztése
-összetett feladatok adása
-az utasítások önálló értelmezésére való nevelés
-hasonló típusfeladatok végezetetése változatos feladatutasítások adásával
3b2 Szövegértés: Növények felsorolása.
Hiba: A gyerekek többsége kihagyta a gyomokat.
Okok:
-szókincs, a szó értelmezése
-A szövegkörnyezetben a többi növénytől elkülönülve jelenik meg. Nem fölsorolásként, hanem egyéb vonatkozásban jelenik meg a „gyomok” kifejezés.
-Figyelmen kívül hagyták, hogy 5 növényt kér a feladat.
Feladatok:
Minden pedagógusnak:
-lényegkiemelés fejlesztése
-gyűjtőnevek rögzítése
-szókincs fejlesztése
-feladatok értelmezésének fejlesztése
3c Szövegértés: Húzd alá hullámosvonallal, hogy a felsoroltak közül mikkel táplálkozik a vakond?
Hiba: 2 tanuló kivételével az utasításnak megfelelően hullámos vonallal jelöltek a gyerekek, de nem jól.
Okok:
-nem megfelelő következtetés
Diagnosztikus mérés 2018/2019 Humán
-nem megfelelő értelmezése az olvasottaknak
-nem a szövegre visszatekintve, hanem emlékezetből dolgoznak a tanulók
Feladatok:
Minden pedagógusnak:
-logikus gondolkodás fejlesztése
-válogató olvasás fejlesztése
-koncentráció
-szövegértési készség fejlesztése
3e Szövegértés: Miért nem okoz problémát nagypapáék kertjében a vakond?
Hiba: A tanulók nem pontos vagy teljes választ adtak és/vagy egy választ adtak a kettő helyett. Észszerű, a szövegre alapozott választ a javítókulcs nem tartalmazta, így nem volt elfogadható. Okok:
-Nem tudták a tanulók, hogy két válasz szükséges
-észszerű válaszért nem jár pont
Feladatok:
Minden pedagógusnak:
-Pontos feladatértés fejlesztése
-Szövegértés fejlesztése
-Szövegben való visszatekintésre, keresésre nevelés
5b Dátumozás
Hiba: Dátumból kihagyták a pontot.
Okok:Alsóban a hónap, nap rögzítésére fektették a hangsúlyt, nem a teljes dátumozásra.
Feladatok:
-alsós pedagógusok: A pontos dátumozás rögzítése, elmélyítése
-felsős pedagógusok: Magyar nyelv: a hatodik osztályban a számnév tanításánál a hiányosság pótlása, a pontos dátumozás megkövetelése minden pedagógusnak.
Diagnosztikus mérés 2018/2019 Humán
7b Tegyél csillagot a jelen idejű igék elé!
Hiba: A tanulók többsége nem csinálta meg a feladatot.
Okok:
-a táblázat alatt van a feladatutasítás, a tanulók nem vették észre, tehát a legfőbb ok a figyelmetlenség.
Feladatok:
Minden pedagógusnak:
-a figyelem fejlesztése
Tiszavárkony, 2019.01.14.
Nagy Edina
Humán-műv. mk. vez.
Diagnosztikus mérés a Szolnoki Tankerületi Központ intézményeiben-próbamérés
2018.10.17. (9-11 óráig)
matematika eredményének elemzése, tapasztalatok levonása
Az osztály összetétele:
22 fő, 1 diák magántanulói státusza folyamatban
SNI: 3 tanuló (1 tanuló nem vett részt a mérésen)
BTMN: 7 tanuló
2 tanuló szakértői vizsgálat iránti kérelme folyamatban
Elemzésből készült grafikonok
Azok a feladatok, amelyek megoldása a maximálisan elért pontszámtól jelentős mértékben eltér.
| 5. | 1. feladat b rész |
| 23. | 4. feladat d rész |
| 30. | 6. feladat a rész |
| 37. | 7. feladat d rész |
| 40. | 8. feladat bB rész |
| 44. | 8. feladat cC rész |
| 45. | 8. feladat d rész |
| Diagnosztikus mérés 2018/2019 | Matematika | ||||||||||||||||||||
| 62% | 69% | 69% | 69% | 72% | 74% | 75% | 75% | 79% | 80% | 82% | 85% | 89% | 90% | 92% | 92% | 93% | 97% | 97% | 100% |
| 51% |
Tanulónkénti átlageredmények.
SNI-BTMN kiegészítéssel a százalékos érték. A fejlesztendő a 80 % alattiak.
A gyengébb teljesítményt az SNI és BTMN-s tanulók érték el.
Diagnosztikus mérés 2018/2019 Matematika
- következő feladatok sikertelenek osztályszinten:
Diagnosztikus mérés 2018/2019 Matematika
Diagnosztikus mérés 2018/2019 Matematika
Diagnosztikus mérés 2018/2019 Matematika
| Feladat szám | Okok | Feladatok | |
| 1b | Páros számok jelölése. | · | Szövegértés fejlesztés. |
| Figyelmetlen | · A kész feladatokat húzza át, vagy jelölje | ||
| szövegolvasás. Szokatlan | meg, hogy ne maradjon ki semmi. | ||
| jelölés. Az alaki érték, | · | Rendszeres ismétléssel, gyakoroltatással | |
| valódi érték, helyi érték | szinten tartás lehetséges. | ||
| fogalmak mindig nehezen | · A tanulók alaposabb önellenőrzésre | ||
| mennek és hajlamosak a | szoktatása. | ||
| tanulók elfelejteni. | |||
| 4d | Tömegmértékegység hiba. | · A mértékegységek alsóban még nagyon | |
| Nincs tisztában a | nehezen értelmezhető absztrakt | ||
| nagyságrendekkel. Esetleg | fogalmak, amelyeket sok gyakorlattal | ||
| csak a mérőszámot nézte | lehet fejleszteni. | ||
| az összehasonlításnál. | · A mértékegységek és a mértékváltás | ||
| Gyakori a szomszédos | szemléletesebb gyakoroltatásával | ||
| mértékegységek között a | (kirakás, eljátszás) hatékonyabban lehet | ||
| 10 mint váltószám. Ez | gyakoroltatni. | ||
| téveszthette meg a | · Óra eleji tréningben gyakrabban | ||
| gyerekeket, hiszen ebben | szerepeltetni a geometria témakört; | ||
| az esetben 100dkg =1 kg. | · | Olyan alkalmazásorientált feladatok | |
| adása, amelyben ez hangsúlyos (pl. adott | |||
| tömegű élelmiszer kalóriájának | |||
| meghatározása) |
Diagnosztikus mérés a Szolnoki Tankerületi Központ intézményeiben-próbamérés
2018.10.17. (9-11 óráig)
természetismeret eredményének elemzése, tapasztalatok levonása
Az osztály összetétele:
22 fő, 1 diák magántanulói státusza folyamatban
SNI: 3 tanuló (1 tanuló nem vett részt a mérésen)
BTMN: 7 tanuló
2 tanuló szakértői vizsgálat iránti kérelme folyamatban
Azok a feladatok, amelyek nagyon eltértek az elvárt eredménytől.
Diagnosztikus mérés 2018/2019 Természetismeret
| Tanulók eredményei | 97% | 97% | ||||||||||||||||||
| 63% | 67% | 73% | 73% | 77% | 80% | 87% | 87% | 87% | 87% | 87% | 90% | 90% | 90% | 90% | 93% | 93% | 93% | 93% | ||
A következő feladatok sikertelenek osztályszinten
:
Diagnosztikus mérés 2018/2019 Természetismeret
Diagnosztikus mérés 2018/2019 Természetismeret
| Feladat szám | Okok | Feladatok | |
| 10a | Nincs tisztában a fogalommal, és | A tengerszint fogalmának | |
| nem érti a kérdést. | elmagyarázása természetismeret és | ||
| matematika órákon | |||
| 10b4s | A magashegységet nem tudták | Több olyan ábrát kell használni, amiről | |
| színnel azonosítani. Nagyon kevés | a gyerekeknek kell mindenféle | ||
| domborzati ismeretekkel | információt kigyűjteni. Illetve keresni | ||
| rendelkeznek. | kapcsolatot az adatok között. A | ||
| domborzati ismereteket felsőben | |||
| matematikából és földrajból is újra | |||
| felelevenítik. | |||
| 11c | Halmazállapotok felismerése a | A légnemű halmazállapot nem | |
| megnevezés alapján. | mindenkinek egyértelmű. A | ||
| halmazállapotok neveit | |||
| többféleképpen használjuk, és | |||
| kapcsoljuk össze ezt anyagokkal. Közös | |||
| tulajdonságokat kell keresni. |
Diagnosztikus mérés 2018/2019 Természetismeret
13a1
Égtájak felismerése nem megfelelő.
Fontos, hogy az egész feladatot olvassák el a megoldáshoz, ne csak a kérdést, mert így sokszor téves útra megy feladat elkészítése. Tisztázni kell az égtájakat matematika, természetismeret, földrajz órákon. Kellenek minimális térképismeretek, amik segítenek a térképen eligazodáshoz.
Tiszavárkony, 2019.01.14.
Járomi István
munkaközösség-vezető
